No Giliran Anda

Thursday 14 June 2012




SIKAP SEMULAJADI BAYI ANDA


Anda sebenarnya boleh mengenal sifat-sifat semulajadi bayi anda sejak ia kecil lagi. Sifat-sifat ini dilahirkan dan akan bersamanya sehingga dewasa. Walaupun begitu ini tidak bermakna ia tidak boleh berubah.

Ujian berikut anda boleh lakukan sendiri terhadap bayi anda. Perhatian lebih perlu diberikan kepada keputusan yang ekstrim pada sebelah yang rendah atau tinggi. Apa-apa di antaranya adalah tidak signifikan:

Aktiviti atau Tahap Tenaga
Rendah: Bayi tidak banyak bergerak, dan hampir tidak berkelip ketika anda membaca sesuatu kepadanya, menukar lampin atau meletakkannya di dalam kerusi bayi.
Tinggi: Memakaikan baju kepadanya adalah sesuatu yang agak mencabar kerana ia banyak meronta. Bayi anda sentiasa bergerak samaada tangan, kaki, kepala, atau berpusing-pusing di atas hamparan.

Ketegangan
Rendah: Bayi anda amat tenang hinggakan jiran sebelah rumah tidak pernah mendengar suaranya menangis. Anda sendiripun jarang mendengar bayi anda menangis. Ia lebih banyak senyum daripada ketawa atau hanya berbunyi dengan perlahan bila menangis.
Tinggi: Bayi anda seolah-olah hanya tahu melakukan tiga perkara, tidur, banyak ketawa dengan kuat dan meraung dengan kuat ketika menangis.

Sensitiviti
Rendah: Bayi anda tidak kisah lampin yang basah, suasana bising atau bau yang busuk. Ia boleh tidur di mana sahaja walaupun di tempat yang tidak selesa.
Tinggi: Bayi anda tidak boleh bertahan dengan keadaan yang tidak selesa walaupun kecil seperti sedikit basah atau bunyi yang lain dari biasa. Dia cepat rimas dengan suasana ramai orang atau keadaan yang berserabut.

Kebiasaan
Rendah: Anda menghadapi masalah merancang aktiviti harian anda kerana tiada masa yang tetap bayi anda mahu makan, tidur, buang air atau meragam setiap hari.
Tinggi: Anda sudah boleh mengagak waktu-waktu bayi anda melakukan semua itu setiap hari. Jadi perancangan jadual harian anda amat mudah.

Penyesuaian
Rendah: Dia mengambil masa menyesuaikan diri dengan keadaan baru dan kalau boleh tidak mahu diubah kedudukannya. Dia merengek bila anda memindahkan ia ke tempat lain seperti dari tilamnya ke stroller. Bila sampai ke padang permainan, ia tidak mahu keluar dari stroller. Bila memindahkan kembali ke tilamnya juga akan menyebabkan ia merengek.
Tinggi: Bayi anda mudah menukar aktivitinya tanpa perlukan masa untuk menyesuaikan diri. Apabila anda hendak keluar, ia tidak sabar mahu mengikut, dan apabila sampai ke padang permainan, ia tak sabar mahu keluar dari stroller.

Ketergangguan
Rendah: Apabila bayi anda melakukan sesuatu ia amat fokus, seolah-olah dunia sekelilingnya tidak wujud. Anda boleh keluar masuk biliknya tanpa perhatiannya terganggu.
Tinggi: Mudah terganggu dengan perkara lain. Contohnya, jika ia sedang diberi makan, tiba-tiba ada kakaknya mengganggu, ia tidak lagi berminat pada makanannya, tetapi berminat pula dengan perkara lain.

Iltizam
Rendah: Jika bayi anda tidak dapat memahami sesuatu alat mainan atau kemahiran dia akan membaling objek tersebut ke tanah. Ia mudah merajuk dengan perkara-perkara yang susah.
Tinggi: Ia akan membelek-belek permainannya atau sesuatu kemahiran sehingga berjaya. Ia lambat mengalah.

Perasaan Keseluruhan
Positif: Cepat ketawa ketika bermain “ciku-cak” atau “bok-bok pin” dan girang apabila melihat seseorang yang ia suka. Apabila ia mengangis bermaksud memang ia perlukan sesuatu yang penting seperti pertukaran lampin, susu atau pelukan.
Negatif: Bayi anda lebih terdorong untuk lebih banyak menangis atau bersedih daripada tersenyum atau ketawa. Ia selalu merengek walaupun telah kenyang, cukup tidur dan selesa.

No comments:

Post a Comment